Totalt antall sidevisninger

lørdag 19. mars 2011

Brukeromtale av Cobolt Origo.

Natt til den 13/4-09 mottok jeg Cobolten etter mange dagers venting.
kl.0200 klappet godsbåten til kai og Origoen ble forsiktig båret på land.
All mulig skryt til både mannskap og rederiet Nordlines.
«Bobbleplasten» hadde ikke et eneste rift i seg, meget bra når man tenker på at de er innom alle plasser hvor det finns ei kai.
Kajakken ble pakket ut den 13. om dagen.( måtte vente til det ble lyst).
Båten ble pakket ut under oppsyn av min fotograferende sønn.

Seteryggen er hengslet fremme ved hoftebenet, jeg var litt skeptisk til denne løsningen.
Det skulle vise seg at dette fungerte veldig godt, god støtte i korsryggen og den fjeret unna når man la seg bakover på dekket.
Bakre kant av cokpit var såpass langt bak at den heller ikke var i veien.
Strikkene på både fram og bakdekk er solide med skikkelige nedsenkede innfestinger.
Jeg skulle heller villet ha nett av strikk på framdekket da dette letter sikkring av vanntette bokser - Gps- mobil- kamera og lignende.
Ble litt skeptisk da jeg fikk se den lave baugen, tenkte med en gang på motsjø.

Montering.

Roret var pakket ned for seg selv og var oppbevart i det bakre store skottet.
Alle snorer var montert, det var bare å ta ut snurren og hekte det på.
Den gjennomgående rorkulten i rustfritt syrefast stål var sikkret med bolt og låsemutter,
også dette i samme matriale.
Pedalene ble justert med den fastmonterte sveiven slik at de hadde rett følt avstand.
Dette må justeres før bruk.
Pedalene er sentrert i midten av kajakken, fastmontert i sparkebrettet.
Sparkebrettdelen var etter min smak litt for bratt, mulig dette er en vanesak men jeg ser for meg å fikse på dette med en form for kiler under helene.
Oppdaget at sikkerhetslinene til samtlige luker manglet, dette gjalt også strikket til seteryggen.
Dette vil bli tatt opp med forhandler som også står som ansvarlig produsent.

BRUK.

Den 14/4-09 var ego og «på toppen» ute en tur.
En kombinasjon av rekreasjon og test.
Det første jeg oppdaget da jeg stod i kajakken ved flytebrygga var «fy fa...» hvor stødig denne 52 cm. brede/smale kajakken er. «På toppen» smilte litt sjevt ved synet og utsagnet.
Han var vel litt imponert selv.(Han paddler en Current design Storm).
Finjustering av pedaler var neste trekk.

Vel vel- I tett snøkov satte vi kursen utover mot noen brott for å virkelig teste denne skuta.
Den tok motsjø som en drøm. Det gamle problemet med at vannspruten stod i mot paddleren når sjøen traff fremmre lukekant er helt borte takket være heving av fordekket.
Formen på baugen gjorde at den kvittet seg med vannet før den nådde cokpit.

Et smil begynte å forme seg i annsiktet mitt, litt tidlig skulle det vise seg.
En brottsjø overrasket meg og tumlet sidelengs over en smilende intetanende 71',
det ble hvitt og det bar rundt og ut av cokpit.

Kaffekannen fløt avgårde(manglende nett på dekk) i lag med luen.
Foretok en «cowboy» reddning med full cokpit uten problemer i tungsjøen.
Pumpet ut halvparten av vannet og paddlet i smulere farvann.
Origoen var litt vinglete halvfull av vann men ikke mer enn forventet.

Ut av skuta, tømme båten- dette var enkelt da det mellom skottet bak cokpit og cokpitring er et «gap» på noen cm. Dette «gapet» var fylt igjen med en slags gummiskum med lukkede celler. Ny «cowboy» reddning denne gangen tom, båten var stødig som alle fjellene.
Ble sittende på bakdekket litt for show, den lange keyhole formede cokpiten gjorde innstigningen problemfri.

SKOTT OG LUKER.

Alle vanntette skott var akkurat det- vanntett.
Samtlige luker er fra kajakksport. = Kvalitet.
Begge hoved lukene er ovale. Dette er et smart trekk da det letter inn/utlasting betraktelig.

Dagluka bak cokpit er heldigvis fraværende til fordel for et større hovedrom bak.
Den har en dagsluke forran cokpit. Denne kunne med fordel vært dypere på midten i stedenfor bred som nå. En «Snyltekopp» blir liggende under luken da det ikke er plass for den ute i sidene av dagluka.

Luken som er montert forran pedalene ser jeg på som noe positivt.
Man kan da benytte seg av denne «dødsonen» til last. Husk vanntett pakksekk da dette er forran i cokpit. Luken er i seg selv vanntett.

COKPIT.

Seteryggen er festet med en gjennomgående bolt ut i sidene av cokpitringen, på denne måten blir dette et hengsel som fungerer bra.
Strikket i nedkant av seteryggen sørger for å bringe ryggen på plass etter entring eller rulle.
Denne seteryggløsningen virker solid og gjennomtenkt.

ROR.

Kajakken responderte kontant på rorutslag, mulig dette kan tilskrives det vingeformede roret
istedenfor rorutslag. Hva vet jeg, er ikke så inne på slike ting.
Innfestingen til roret er i rustfritt syrefast stål.
Gjennomføringene til styrelinene er pent gjort med «muffer» som linene løper igjennom.

PEDALER.

Pedalene/Sparkebrett er i henholdsvis vannfast fine'r og plast, i seg selv ikke en dårlig kombinasjon
men tiden vil vise hvor sterk denne kombinasjonen er.
Justeringen av pedalene gjøres ved at man dreier på en sveiv, dette gjør at det er mulig å justere pedalavstand på milimetern.
Når jeg har funnet den opptimale innstillingen kommer jeg mest sannsynlig til å fjerne sveiva og den tilhørende gjengestaven da denne kan bli litt i veien ved entring med årepose.

FINISH.

Har hørt mye negativt ang. Finishen. Kajakken jeg mottok hadde ikke(som jeg kunne se) noen
negative trekk i så måte.
Både ut og innvendig finish var bra.
Hvis det skulle være noe å si om dette temaet så må det være de gjennomgående skruene til dekk riggingen, disse skruene var smurt inn med silikon mot vann eller oppskraping/ riving av klær.
Disse skruene kunne med fordel vært plastet inn.


KONKLUSJON.

Jeg annser ikke dette for å være en»nybegynner» kajakk, men du trenger heller ikke være
helt fullbefaren i dette gamet.
Det heter «du får det du betaler for» til dette kan jeg si at med denne kajakken får du det og kakken til. Cobolt skal ha takk for at de har hørt på brukerne.
Alt i alt et flott og godt kjøp.

Mvh. En fornøyd 71'.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bølgelek mm.

Porsanger 28-30.4.2011 Slideshow: Kajakkern’s trip from Nordkapp, Finnmark, Norge to Reinøya (near Lakselv) was created by TripAdvisor. See another Lakselv slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.