Totalt antall sidevisninger

fredag 24. desember 2010

GOD JUL

GOD JUL.

Da Har julen senket seg med over oss, den traff oss med full kraft i går kveld
mens de siste forberedelsene ble gjort.

Vi hørte på lokalradioen radio Nordkapp som hadde sending
med julehilsninger fra fjern og nær.

Det kunstige treet er pyntet av ungene og gavene sirlig plassert rundt foten.
Etter en situasjon som oppstod på begynnelsen av 80 tallet så har vi hatt kunstig tre.

Det hele foregikk slik:
Min far hadde ”vegg til vegg teppe”- ekte julegran med vann i foten,
jeg hadde en hund som var veldig nyskjerrig på dette treet med alt glitter.
Julemorgenen opprandt med lett sne, vindstille og et hyl som skar
igjennom marg og bein, særlig bein skulle det vise seg.

Opp med øynene- ut av senga- ned trappa fra loftet og inn i stua
så glitter, granbar og gammeldagse glasskuler sprutet.

Hva jeg gjorde i stua skjønte jeg ikke for der var det ikke noe juletre???
Treet?- det lå i gangen i lag med kjøteren som hadde tilpasset det til sitt bruk.

Min far hadde også lett for å tilpasse seg enhver situasjon og skrek med
en kraft som stod i stil med antall barnåler i fotsålene.

Athik (som min hund het) loggret med halen og tenkte nok at det var tid for lek.
Tror den hunden inn i mellom var i slekt med en viss fengsels hund i en tegneserie.

Å kalle min far for langsint er noe ingen som kjente han ville vedkjenne seg
men etter å ha plukket tørre barnåler ut av fotblar og teppe i 3 år,
så vil jeg tro at han ble sett i nåde på at han gikk rundt å murret ang.
treet som ble dissekrert innomhus mens julekuler og julefred ble slengt veggimellom.
Julefreden senket seg tilslutt denne gangen også selv om vi var uten juletre.

Nå har vi atter en jul, vi har atter en hund 
 men med kunstig tre med ”innbakt” lys er nok situasjonen under kontroll.
På NRK 1 går filmen ”reisen til julestjernen” ungene er ute og fjerner noe av
det koalgulerte vannet som dalte ned i natt.
Regjeringa er på jobb mens jeg er kokk og bokser.
Ribba står i ovnen mens pinnekjøttet ligger i gryta,
alt dette med sitt sedvanlige tilbehør.
”Ja takk, begge deler” (som Ole brum sa) har vi alltid hatt julaften.

Nå i denne søte juletid holdt jeg på å sprenges da jeg oppdaget hva jeg hadde
gjort under innkjøp av julematen.
Her kommer jeg hjem med stasmaten og hva ser jeg?
KALKUN- julepølser av kalkun, hva er det som skjer?
En ting må være sikkert: Pølser skal lages av gress etere og ikke av fjærkre.
Man er jo selvfølgelig litt stresset i tia før jul men å lage slike fallgruber
i den søte juletid er for meg helt uforståelig.

Vel- vel. Må nok storme ut på kjøkkenet for å pakke ut skikkelige julepølser
til ribba,knø i hop litt kålrabistappe til pinnekjøttet, 
slenge et blikk på kjøteren som ligger lettere henslengt i senga si og venter til familien ligger rundbuket på rygg,
 da er det hunden sin tur å knaske snadder.
Det blir nok jul i år også.

Til dere som følger bloggen min samt alle dere andre i nord og i sør
med ekte eller kunstig tre hund eller ikke
får jeg bare ønske ei fredfull og rolig høytid.

3 kommentarer:

  1. God jul tell dæ å regjeringa, ungan å bikkja :)

    SvarSlett
  2. Her er det nok ekte tre, men så er det ingen hund her heller. ;) Ha det fint i jula!

    SvarSlett
  3. Flira godt av juletremassakren...Her har treet overlevd 5 kattar og ein hund i år, men trikset er å feste det med fiskesnøre til taket..;o) Ønskjer deg og dine ei fortsatt GOD JUL!

    SvarSlett

Bølgelek mm.

Porsanger 28-30.4.2011 Slideshow: Kajakkern’s trip from Nordkapp, Finnmark, Norge to Reinøya (near Lakselv) was created by TripAdvisor. See another Lakselv slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.